zoomit

مطالعه اخبار علمی می‌تواند به‌اندازه‌ دین برای سلامت روان شما مفید باشد

مطالعه اخبار علمی می‌تواند به‌اندازه‌ دین برای سلامت روان شما مفید باشد

اگر تا‌به‌امروز به‌صورت روزانه از اخبار علمی نیوزلن بازدید نمی‌کردید، اکنون دلیل کاملاً جدیدی برای انجام این‌ کار دارید؛ زیرا دانشمندان دریافته‌اند که اخبار علمی حیرت‌انگیز می‌تواند تأثیر مثبتی روی احساس سلامتی شما بگذارد.

مقاله‌ای تازه‌منتشرشده که سه مطالعه‌ را پوشش می‌دهد، این موضوع را بررسی می‌کند که مردم چگونه علم را شبیه به معنویت دینی می‌بینند و این نگرش چگونه با سلامت آنان ارتباط دارد. دکتر جسی پرستون، نویسنده‌ی اصلی مطالعه می‌گوید: «معنویت اغلب با دین مرتبط است؛ اما علم هم می‌تواند منبع قدرتمندی برای شگفتی بسیاری از مردم باشد. علم می‌تواند منبع معناداری برای درک خود و جهان به‌شمار رود و حس ارتباط با دیگران و جایگاه ما را در جهان تقویت کند.»

در سه پژوهش اخیر، ۱۱۹۷ نفر بررسی شدند و در اولین مطالعه، «معنویت علم» به‌عنوان مفهوم اثبات شد. از شرکت‌کنندگان درباره‌ی احساساتشان هنگام درگیرشدن با علم (مانند حیرت و ارتباط و معنا) و نگرش و اعتقاد آنان به علم و دین سؤال شد.

محققان دریافتند که معنویت علم با احساس حیرت و معنویت عمومی همراه است؛ به‌گونه‌ای که می‌تواند ازنظر روانی شبیه معنویت مذهبی باشد. مطالعه‌ی دوم با هدف کشف این موضوع انجام شد. محققان با بررسی ۵۲۶ خداناباور (آتئیست) و ندانم‌گرا (آگنوستیک) دریافتند که معنویت علم درواقع می‌تواند تعیین‌کننده‌ی سلامت روان افراد باشد (مانند احساس خوشبختی و اینکه زندگی معنادار است)؛ درست مانند کاری که معنویت مذهبی برای برخی از افراد انجام می‌دهد.

یافته‌ی اخیر محققان باور پیشین آنان درباره‌ی تأثیر روان‌شناختی معنویت مذهبی درمقابل معنویت غیرمذهبی را رد کرده است. به‌گفته‌ی پرستون، تحقیقات پیشین روی این موضوع تأکید می‌کردند که باورهای مذهبی به‌طورکلی تأثیر مثبتی روی سلامت روان افراد می‌گذارند و افراد غیرمذهبی ممکن است درمعرض سلامت روان ضعیف‌تر قرار داشته باشند. وی می‌افزاید: «پژوهش اخیر ثابت می‌کند که منابع معنویت خارج از دین (مانند علم) می‌توانند اثرهای مثبت مشابهی به‌همراه داشته باشند.»

معنویت علم می‌تواند تأثیر مثبتی روی نحوه‌ی آموزش و یادگیری آن نیز بگذارد. تیم تحقیقاتی در سومین مطالعه‌ی خود چگونگی تأثیر تجربیات معنادار با علم روی تعامل و بازیابی حافظه‌ی اطلاعات علمی را بررسی و به یافته‌ی جالبی نیز در این زمینه دست پیدا کرد. پرستون می‌گوید: «افرادی که احساس معنوی بیشتری به علم داشتند، به‌ شیوه‌ی مثبت‌تری با علم درگیر بودند و این موضوع عملکرد علمی بهتری هم به‌دنبال داشت.»

علم و مذهب ممکن است گاهی اوقات باهم اختلاف داشته باشند؛ اما این مطالعه نشان می‌دهد که این دو بیشتر از آنچه مردم فکر می‌کنند، با یکدیگر نقاط مشترک دارند. پرستون در نتیجه‌گیری صحبت‌هایش می‌گوید: «علم و دین از بسیاری جهات باهم تفاوت دارند؛ اما ازطریق احساس حیرت و انسجام و معنا در زندگی، ظرفیت معنوی دارند. همان‌طور‌که این تحقیق نشان داد، این ظرفیت معنوی فواید و پیامدهای مهمی به‌همراه دارد.»

نتایج مطالعه در Personality and Social Psychology Bulletin منتشر شده است.

منبع : زومیت

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا