zoomit

احتمالاً پردازنده M3 اپل در نیمه دوم ۲۰۲۳ رونمایی خواهد شد

احتمالاً پردازنده M3 اپل در نیمه دوم ۲۰۲۳ رونمایی خواهد شد

اپل روند طراحی پایه‌ای برای پردازنده‌ی M3 را آغاز کرده است و انتظار می‌رود در سریع‌ترین حالت ممکن، آن را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) با معماری بهبودیافته N3E شرکت TSMC رونمایی کند. براساس گزارش WCCFTech، اپل M3 به‌عنوان جانشین مستقیم پردازنده‌ی M2 در نظر گرفته خواهد شد.

براساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت تایوانی Commercial Times، پردازنده‌ی M3 اپل نام رمز Malma را خواهد داشت با این تصور که پردازنده‌ی نسل بعدی اپل با معماری N3E شرکت TSMC به تولید انبوه خواهد رسید. گفته می‌شود لیتوگرافی N3E نمونه‌ی بهبود‌یافته‌ای از معماری N3 است که با عنوان ۳ نانومتری نیز شناخته می‌شود.

بنابراین، وقتی گفته می‌شود معماری N3 درمقایسه‌با معماری N5 می‌تواند تا ۱۵ درصد عملکرد را بهبود بخشد و تا ۳۰ درصد سبب کاهش مصرف انرژی شود، می‌توان انتظار داشت که لیتوگرافی N3E اختلاف این تفاوت‌ها را بیشتر کند و بهینه‌تر ظاهر شود.

درواقع، معماری N3E نسخه‌ی تقویت‌شده (Enhanced) از معماری N3 است که حرف اول این واژه را نیز در نام خود گنجانده است. نود‌های سه‌نانومتری شرکت TSMC پنج لیتوگرافی مختلف دارند که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به N3P و N3S و N3X اشاره کرد.

تراشه با لیتوگرافی ۲ نانومتری TSMC

گزارش منتشر‌شده در وب‌سایت تایوانی می‌گوید که ممکن است پردازنده‌ی M3 در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ (۱۴۰۲) یا در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۴ (زمستان ۱۴۰۲) عرضه شود. با‌این‌حال، ازآن‌‌جاکه نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۳ نیز خوشبینانه در نظر گرفته شده است، باید بیشتر روی اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی حساب باز کرد.

ناگفته نماند می‌توان منتظر عرضه‌ی اولین دسته از تراشه‌های ۳ نانومتری اپل در سال آینده باشیم؛ زیرا تولید انبوه آن‌ها پیش‌تر آغاز شده است و ظاهراً شرکت اپل از همان فناوری برای ساخت پردازنده‌ی A17 Bionic بهره خواهد برد که بنابر شایعات، به‌صورت انحصاری در گوشی‌های iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max استفاده خواهند شد.

پردازنده‌ی M3 می‌تواند در محصولاتی مانند MacBook Air استفاده شود و این احتمال نیز وجود دارد که اپل بتواند به‌لطف خنک‌کنندگی بهتر و بهینه‌سازی گرمایی، در این مدل از لپ‌تاپ‌های خود اندازه‌ی نمایشگر را تا حدودی افزایش دهد. دیگر محصولات احتمالی که ممکن است با این پردازنده روانه‌ی بازار شوند، آیپد‌های پرو و iMac جدید و شاید حتی آیپد ایر بعدی می‌شود.

مقاله‌ی مرتبط:

  • TSMC جزئیات پنج لیتوگرافی ۳ نانومتری خود را اعلام و فناوری FinFlex را معرفی کرد
  • امسال منتظر iMac Pro و پردازنده M3 نباشید

درحال‌حاضر، از جزئیات پردازنده‌ی M3 اطلاعاتی در دست نیست و دقیقاً نمی‌دانیم چند هسته دارد؛ اما با درنظرگرفتن مشخصات M2 و M1 می‌توان نتیجه گرفت که اپل باردیگر از آرایه‌ی چهار هسته با کارایی بالا (Performance Core) و چهار هسته کم‌مصرف (Power-Efficient Core) بهره‌مند خواهد شد. درنهایت، باید خاطرنشان کرد که با‌‌‌توجه‌‌‌به پیچیدگی‌های تولید انبوه تراشه‌ها با لیتوگرافی ۳ نانومتری، این احتمال وجود دارد که شرکت TSMC در آینده با مشکلات زیادی مواجه شود. این مشکلات حل خواهند شد؛ اما موجب می‌شوند که اپل مجبور شود تاریخ به‌کارگیری پردازنده‌ی M3 را به‌تعویق بیندازد.

دیدگاه شما کاربران newslan درباره‌ی مشخصات احتمالی پردازنده‌ی M3 چیست؟

مجله خبری نیوزلن

مشاهده بیشتر
دانلود نرم افزار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا